Szukaj

W dniach od 23-28 kwietnia uczniowie wraz z nauczycielami ze Szkoły Podstawowej w Nowinach gościli w urokliwej miejscowości Drama w Grecji. Było to ostatnie spotkanie realizowane w ramach projektu Erasmus+ ,,Bad eating habits Out, doing sports In”. Wyjazd był niezapomnianą okazją, by poznać grecką szkołę od podszewki, zawiązać nowe przyjaźnie, zobaczyć greckie zabytki i podszkolić język angielski. Tematem przewodnim spotkania było hasło: ,,Compliance and peace”. Wszystkie działania projektowe (warsztaty, seminaria, gry, zabawy, zawody) miały uświadomić uczestnikom, że ich zdrowie fizyczne jest równie ważne jak ich stan psychiczny. W związku z czym dla zachowania równowagi i zdrowia powinniśmy dbać zarówno o ciało jak i ducha.

Oto relacja naszych uczniów z wyjazdu.

Poniedziałek

Dzień rozpoczął się od wczesnej pobudki i smacznego śniadania. Powitanie, które przygotowali greccy uczniowie w szkole było dla nas ogromnym zaskoczeniem, ponieważ, gdy tylko weszliśmy usłyszeliśmy piosenkę „Hej sokoły”. Następnie zwiedziliśmy szkołę, po czym każdy kraj przedstawił prezentacje dotyczące wpływu wielu różnych czynników na nasz umysł i dobre samopoczucie. Podczas przerwy spróbowaliśmy greckich przysmaków przygotowanych przez uczniów i rodziców. Po wszystkich aktywnościach w szkole poszliśmy na pyszny obiad, po którym wyruszyliśmy na spacer po Dramie.

Wtorek

Dzień rozpoczął się jak zwykle od pobudki oraz pożywnego śniadania. Krótko po porannej toalecie oraz porządkach byliśmy już gotowi na długą podróż w stronę początkowego punktu naszej przygody, miasta Saloniki. Podróż odbywała się w przyjemnej  atmosferze. Pod okiem czujnego przewodnika, mieliśmy okazję zwiedzić najgłębsze zakamarki ludzkiego ciała, w skali 50 do 1 oraz nauczyć się paru koszykarskich trików. Kolejnym przystankiem na naszej wycieczce była główna część miasta. Nasze kroki skierowaliśmy w kierunku najbliższej restauracji, gdzie każdy zjadł odpowiednią dla siebie porcję lokalnych przysmaków. Czując nieuchronny koniec naszego zwiedzania zrobiliśmy krótkie zakupy w lokalnym kiosku z pamiątkami i z niecierpliwością wyczekiwaliśmy na ostatnią atrakcję tego dnia – zwiedzanie miasta otwartym autobusem. W przerwach między podziwianiem kolejnych imponujących greckich zabytków nie zabrakło miejsca na integrację z innymi członkami wycieczki oraz nauki języków obcych.

Środa

Dzień zaczęliśmy od szybkiego śniadania i już przed godziną dziewiątą przybyliśmy na ranczo „Kosta”. Tam, każdy kto chciał, mógł przejechać się na koniu. Nawet nasze nauczycielki poczuły się przez chwilę jak prawdziwe amazonki. Potem wyruszyliśmy w stronę ogromnej jaskini. To wręcz niesamowite jak, bez ingerencji człowieka, powstają stalaktyty i stalagmity, które tam widzieliśmy. Po wyjściu z jaskini czekała nas jeszcze jedna atrakcją, mianowicie przejażdżka pociągiem. Podczas owej przejażdżki również mogliśmy obserwować piękno natury, ponieważ naszym celem były dwa punkty widokowe w tutejszym kanionie. Jeśli chodzi o obiad to nasi greccy przyjaciele zabrali nas na najlepszą pizzę w mieście, oczywiście nie obyło się bez wygłupów! W drodze do hotelu udało nam się namówić ich jeszcze na lody. Środę zakończyliśmy partyjką uno.

Czwartek

Czwartego dnia już z samego rana czekało na nas wyzwanie, ponieważ musieliśmy wstać wcześnie, aby udać się autokarem do archeologicznego parku w Filippi. Są to ruiny starożytnego miasta greckiego w północno-wschodniej części Grecji. Oprócz tego, że mogliśmy tam podziwiać pozostałości po greckim amfiteatrze i mieście to także podszkoliliśmy oraz rozszerzyliśmy swoją wiedzę na ten temat. Następnie udaliśmy się nad rzekę Nestos, gdzie spędziliśmy miło czas na różnych aktywnościach sportowych takich jak: wspinaczka, strzelanie z łuków czy jazda na tyrolce. Po powrocie do hotelu, podczas uroczystej kolacji otrzymaliśmy drobne upominki oraz certyfikaty. Z racji tego, że była to ostatnia noc w tym miejscu, korzystaliśmy z niej śmiejąc się i bawiąc wraz z naszymi nowo poznanymi przyjaciółmi do późna w nocy.

Piątek

Dzień zaczęliśmy od wczesnej pobudki i przygotowania walizek do dalszej podróży. Po śniadanku udaliśmy się autokarem do szkoły, gdzie mieliśmy ostatnie atrakcje. Najpierw lekcja angielskiego poprowadzona przez jedną z greckich nauczycielek. Zajęcia sportowe i pyszne tutejsze przysmaki. Potem prezentacje przygotowane specjalnie na tą okazję. Praca w grupach i ostanie pożegnanie z naszymi nowymi przyjaciółmi, pełne łez i wzruszeń.

Nauczyciele: Joanna Wojcieszyńska, Iwona Majchrzyk, Ilona Przybysławska. Uczniowie: Maria Berkowicz, Oliwia Łysak, Julia Kopolovets, Jan Niziołek, Igor Adamczyk.